توحید و دینداری در دوره ی آخرالزمان
قبل از خواندن مقاله باید بدانید که دینداری در آخرالزمان واقعاً مشکل است اما میطلبد که مومنین مراقبت خود را بیشتر کنند و در ضمن، هر آن با محاسبه نفس میزان دینداری خود را بسنجند تا خدای نکرده از دست نرفته باشد...
مقاله را با یک پرسش آغاز می کنیم...
در روایت است که دین دارى در آخر الزمان، مثل گرفتن آتش در دست است، چرا دین دارى در این زمان، سختتر از زمانهاى دیگر است؟ اصولاً در عصر نزدیک به ظهور، مردم از دین فاصله مى گیرند یا این که به طرف دین بیشتر مى آیند؟
و حالا جواب...
در ابتدا با استفاده از برخى روایات، تصویرى از وضعیت دینى در آخرالزمان ارائه مى شود:
* اسلام و ایمان، غریب مى شود، همان طور که در ابتدا غریب بود.
* مساجد از نظر ظاهرى، آباد، ولى از نظر هدایت خراب هستند.
* انسان دین خود را مى فروشد، به گونه اى که ممکن است صبح مؤمن باشد و عصر کافر شود، یا عصر، مؤمن باشد و صبح کافر گردد.
* جو عمومى و حاکم، جو کفر و بى دینى است؛ به گونه اى که حتى بعضى از مؤمنان را نیز متزلزل کرده و به کفر دعوت مى کند.
* ملتهاى دیگر از ادیان خود، گمراه مى شوند.
* هر کس که پرچم گمراهى بلند کند، هوادارانى خواهد یافت.
* با عقاید اسلامى(حتى ایمان به خدا) به طور علنى برخورد مى شود (1).
* شنیدن حقایق قرآن، بر مردم گران آید؛ اما شنیدن باطل آسان است.
* مردم نسبت به وقت نماز، بى اعتنا مى شوند (2).
* بدعتها ظاهر و زیاد می شود.
* حلال، حرام شود و حرام، حلال (3).
* حضرت على(ع) میفرمایند: یکون حیره و غیبه تضل فیها اقوام و تهتدى فیها آخرون [غیبت و حیرتى پیش خواهد آمد که گروه هایى گمراه مى شوند و دسته اى دیگر هدایت مى یابند] (4).
مجموع این جملات، بیانگر وجود نوعى تحیر، پس رفت اعتقادى، ظاهرسازى و رنگ باختن دیندارى در آخرالزمان است.
وضعیت دیندارى در آخرالزمان سخت و شکننده و میزان رویگردانى اغلب مردم از دستورات الهى، زیادتر است. این مسئله دلایل مختلفى مىتواند داشته باشد، از جمله:
1- تحریف در آموزههاى متعالى و راستین دین در این عصر فزونى مىگیرد و ادیان و مکاتب مختلفى شکل مى گیرد. این ادیان ساختگى، رنگ و بویى از حقیقت ندارند و تهى از معنویت و باورهاى راستین حق گرایانه هستند.
در روایات نیز اشاره شده که سرگردانى در عقاید دینى، نتیجه جریانات باطلى است که با جهالت و کنار گذاشتن تفکر در میان امت ظاهر مىشود (5).
2- غولهاى ارتباط جمعى و رسانهاى، به شدت با اسلام درگیر مى شوند و با انواع تخریبها و تحریفها و سیاه نمایى ها، سعى بر آن دارند که چهره خشن و سیاهى از اسلام و دین نشان دهند و در این کار، چنان ماهرانه و شیطنت آمیز واقعیتها را تحریف و تخریب مىکنند که حتى برخى از مسلمانان نیز دچار تردید مىشوند و گاه از دین خود شرمنده مىشوند.
و از طرفى دیگر، ظواهر دنیا را چنان فریبنده و زیبا جلوه مىدهند و انواع فساد و فحشا را در جامعه پخش مى کنند، به گونهاى که مردم در کنترل کردن امیال و غرایز خود باید مجاهدت و تلاش فراوان کنند.
بازار فسادهاى مالى و اخلاقى، چنان گرم مى شود که برخى، همه چیز را به فراموشى مىسپرند و حتى انسانیت را زیر پا قرار مى دهند روشن است که با فساد علنى دنیاى امروز، حفظ دین و معنویت، بسیار مشکل است.
3- مردم از محتواى اسلام و قرآن و حقیقت آن دور مى شوند.
این دور شدن به چند شکل اتفاق مى افتد:
توجه بیش از حد به ظاهر و غفلت از محتوا و پیام؛ یعنى، مردم به جاى این که دنبال فهم معانى قرآن باشند، بیشتر به خواندن آن و لحن و صوت ارزش بدهند (6).
همچنین به قدرى معانى مختلف و برداشتهاى غیرمعقول از قرآن عرضه مىشود و به قدرى اختلاف قرائتها و تکثرگرایى رواج و مقبولیت یابد که معناى اصلى قرآن و منظور الهى از نزول آن در بین مردم گم شود و کسى نداند که منظور خداوند از نزول فلان آیه یا سوره یا کل قرآن و اسلام چیست.
در این صورت نیز از قرآن و اسلام، جز اسم چیزى نخواهد ماند، زیرا هر کس حرفى خواهد زد و آن را حرف اسلام و قرآن قلمداد خواهد کرد (7).
براى نمونه در هیچ زمانى به اندازه زمان ما ابزار و وسایلى که بتوان با کمک آنها دین را شناخت فراهم نبوده است؛ مانند کتاب، صوت، تصویر و نیز گسترش دانش و معارف. اگر در گذشته شخصى براى استماع حدیثى فرسنگها راه بیابان را طى مىنمود.
امروز با زدن چند کلید رایانه و یا مراجعه ساده به کتابها و نیز امواج رادیویى و تصویرى و... مى تواند به همان اطلاعات دسترسى پیدا کند. علاوه بر آنکه مردم آخرالزمان از عقل و هوش بیشترى برخوردارند.
از امام سجاد(ع) نقل شده که فرمود: «خداوند آیات سوره توحید و نیز اول سوره حشر را براى مردم آخرالزمان نازل کرده است، چرا که مردم آخرالزمان از عقل و بینش بالاترى برخوردارند.
از طرف دیگر هر چند حفظ دین و عمل به وظیفه، در دنیاى پرتلاطم و سراسر ظلم و فساد، کارى دشوار است؛ ولى پاداش انسانهاى متدین و دینمدار نیز افزون است.
در روایتى پیامبر گرامى اسلام به اصحابش فرمود: به زودى گروهى بعد از شما مى آیند که یک نفر از آنان اجر پنجاه نفر از شما(صحابه) را دارد. اصحاب گفتند: یا رسول الله! ما با تو در بدر و احد و حنین شرکت داشتیم و قرآن در میان ما نازل شد. پیامبر فرمود: اگر بر شما وارد مى شد آن چه آنان تحمل مى کنند، مانند صبر آنان صبر نمى کردید (8).
مؤمنان آخرالزمان، به فرموده امیرمؤمنان: در کارها و فداکارى هاى نیک و بزرگ مسلمانان صدر اسلام شریکاند (9). و اینان کسانى اند که پیامبر، آنان را برادر خود خوانده و آرزوى دیدار آنان را کرده است (10). و افرادى هستند که خداوند، آنان را اولیاى خود خوانده است (11).
اینان یاران و دوستداران حضرت مهدى(عج) هستند و تلاش مىکنند تا زمینه ظهور و قیام آن حضرت را فراهم سازند و جامعه را آماده کنند (12).
در هر حال دقت به این نکته که دینداری در آخرالزمان مشکل است میطلبد که مومنین مراقبت خود را بیشتر کنند و در ضمن، هر آن با محاسبه نفس میزان دینداری خود را بسنجند تا خدای نکرده از دست نرفته باشد. [موسسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت(ع)]
منابع:
1- معجم احادیث امام مهدى، ج 1، ص 87، 71، 44، 31
2- بحارالانوار، ج 52، ص 256- 260 و حضرت مهدى از ظهور تا پیروزى، ص 250، 249
3- معجم احادیث امام مهدى، ج 3، ص 218 و منتخب الاثر، ص 527
4- الغیبة نعمانى، ص 104 و تاریخ غیبت کبرى، ص 246
5- اشاره الاسلام، ص 86 و بحارالانوار، ج 52، ص 228
6- بحارالانوار، ج 52 ، ص 190
7- تفسیر فرات کوفى، ص 139
8- بحارالانوار، ج 52، ص 130، ح 26
9- همان، ص 131، ح 32
10- همان، ص 133، ح 36
11- همان، ص 143، ح 59
12- مهدویت2، رحیم کارگر، کد: 1/500028