بهترین ذکر هنگام غذا خوردن چیست؟
در منابع
روایی برای خوردن و آشامیدن، آدابی از سوی پیشوایان دین ذکر شده است که
ناظر به شروع غذا با نام خدا و پایان غذا با حمد اوست.
روایات در این زمینه چنین میگویند:
1.
امام موسای کاظم(علیه السلام) میگوید: پیامبر اسلام(صلی الله علیه و
آله) به امام علی(علیه السلام) سفارش نمود: یا علی هنگامی که شروع به خوردن
غذا نمودی، بسم اللّه بگو، و هنگام پایان غذا بگو الحمد لله؛ چرا که دو
فرشته نگهبانت از تو جدا نمیشوند تا حسنات را برایت بنویسند، مگر اینکه
خودت آنها را از خویشتن جدا کنی. [1]
2. امام صادق(علیه السلام)
میفرماید: هنگامی که سفره پهن شد، بگو بسم اللّه و هنگام آغاز و پایان
غذا نیز بسم الله بگو و هنگامی که سفره جمع شد بگو الحمد لله. [2]
اهمیت یاد خدا هنگام غذا خوردن
امام
علی (علیه السلام): به هنگام غذا خوردن خدای را یاد کنید و از بیهوده گویی
اجتناب کنید، زیرا که طعام نعمت و رزقی از خداوند است و بر شماست که در آن
خدای را یاد کرده و شکر گویید. (فروع کافی، جلد 6، صفحه 296)
امام
علی (علیه السلام) در سفارش های خود به کمیل: به گاه غذا خوردن از آن کسی
نام ببر که با وجود نام او، دیگر هیچ دردی زیان نمی رساند و نامش، شفای همه
بیماری ها و ناتن درستی هاست.(بحارالانوار، جلد 66، صفحه 425، حدیث 41)
امام
علی(علیه السلام): هر کس خواست غذا بخورد، نام خدا را بر زبان آورد، خوب
غذا را بجود و در حالی از غذا خوردن دست بکشد که هنوز میل به خوردن دارد و
به آن احساس نیاز می کند.
امام علی (علیه السلام): هر کس که می خواهد غذایی او را آزار ندهد، تا گرسنه نشده، چیزی نخورد و آن گاه هم که خواست بخورد، بگوید:
"بسم الله و بالله" (طب الائمه لابنی بسطام، صفحه 60 )
3.
راوی میگوید هنگامی که غذا برای ما آورده شد، شنیدم که امام کاظم(علیه
السلام) میفرمود: ستایش خدایی را که برای هر چیزی مقرراتی قرار داد.
به امام گفتم: این غذا هنگامی که آماده و خورده میشود چه مقرراتی دارد؟
امام فرمود: مقرراتش این است که هنگام پهنشدن سفره با نام خدا شروع کنید و زمان جمعشدن سفره او را حمد و سپاس گویید. [3]
4. امام صادق(علیه السلام) فرمود: هنگامی که غذا خوردی یا شربتی نوشیدی، بگو الحمد لله. [4]
5. در روایتی دیگر از امام صادق آمده است: خوردن و نوشیدن را با یاد و نام خدا آغاز کن و بعد از پایانش بگو: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یُطْعِمُ وَ لا یُطْعَمُ» ستایش پروردگاری را سزاست که غذا را در اختیار بندگانش قرار داد، اما هیچ کس به او طعامی تقدیم نخواهد کرد. [5]
6. و نیز حضرتشان میفرماید: هنگامی که سفره را در برابر امام سجاد(علیه السلام) مینهادند میگفت:
«اللَّهُمَّ هَذَا مِنْ مَنِّکَ وَ فَضْلِکَ وَ عَطَایَاکَ فَبَارِکْ
لَنَا فِیهِ وَ سَوِّغْنَاهُ وَ ارْزُقْنَا خَلَفاً إِذَا أَکَلْنَاهُ وَ
رُبَّ مُحْتَاجٍ إِلَیْهِ رَزَقْتَ وَ أَحْسَنْت اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا
لَکَ مِنَ الشَّاکِرِینَ» بار خدایا این از منت و فضل و بخشش توست!
آن را برای ما پربرکت و گوارا کن و عوضش را به ما ده و چه بسا نیازمندانی
که به آنان روزی دادی و احسان کردی. بار خدایا! ما را از شکرگزاران قرار
ده! و هنگامی که سفره را برمیداشتند میفرمود:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی حَمَلَنَا فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ
رَزَقَنَا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِنْ خَلْقِهِ
(أَوْ مِمَّنْ خَلَقَ) تَفْضِیلًا» سپاس خدایی را سزاست که ما را در
بیابان و دریا گردش داد و از پاکیزهها به ما روزى داد و بر بسیارى از
آفریدگانش(یا آنچه آفریده) برترى داد. [6]
7. امام صادق(علیه
السلام) از امام علی(علیه السلام) نقل میکند؛ هنگام خوردن غذا تا
میتوانید خدا را یاد کنید و صدای ناهنجار در نیاورید؛ چرا که طعام، نعمت
خدا و بخشی از روزی او است که شکر و سپاسش بر شما واجب است. [7]
7.
امام صادق از پدر بزرگوارش از حضرت علی(علیه السلام) نقل میکند؛ کسی که
هنگام خوردن غذا خدا را یاد کند، هیچگاه از آن غذا مورد سۆال قرار
نمیگیرد. [8]
7. یا در روایتی دیگر آمده است: هر فردی که غذایی بخورد و بعد از آن بگوید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَطْعَمَنِی هَذَا مِنْ رِزْقِهِ مِنْ غَیْرِ حَوْلٍ مِنِّی وَ قُوَّةٍ»
سپاس خدایی را که از روزی خویش این غذا را خوراکم کرد بدون آنکه من
(مستقلّاً) توانایی این کار را داشته باشم، گناهان گذشتهاش بخشوده خواهد
شد. [9]
آنچه از مجموع روایات به دست میآید آن است که دست کم هنگام آغاز خوردن و نوشیدن باید «بسم اللّه» و هنگام پایان آن «الحمد لله» گفت.
پی نوشت ها:
[1].
ر. ک: برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث،
جلال الدین، ج 2، ص 431، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق.
[2]. همان، ص 433.
[3]. همان، ص 431.
[4]. همان، ص 434.
[5]. همان. ص 434.
[6]. همان، ص 433.
[7]. همان، ص 433.
[8]. همان، ص 434.
[9]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 95، ص 14